Friday, January 4, 2013

Gastrik dan penawarnya

Ai...

Gastrik tu apa?

Whoooa.... gastrik tu sejenis sakit perut yang boleh membuatkan kita nak menangis sekuat-kuatnya.
Dan waktu tu kita boleh cakap.... ah.. aku ni dah nak mati ke?

Nak panjang lagi penjelasannya?
Nak ke?
Okay,since aku malas nak tulis panjang...

so,korang boleh check kat SINI

Dah baca kan? Hehehe... meh aku ringkaskan menurut kamus aku sendiri.
Dalam perut kita ni ada asid, dan bila takde makanan, asid tersebut boleh menghakis perut kita.
Jadi, sangatlah teruk kalau kena penyakit ni.

Kenapa jadi gastrik?
Sebab salah kita sendirilah !

Macam mana jadi?
Sebab salah kita sendirilah jugak !

Bosan doww jawapan aku ni.
Macam aku, penyakit ni menyerang bila aku ni sama ada selalu:

1) Makan tak tentu masa

2) Skip makanan tengahari

3) Makan makanan berangin. Contohnya teh susu, sebab teh ni makanan berangin. Mi segera pun jenis berangin jugak. Kopi pon lebih kurang adik -beradik.



4) Makanan macam roti,donut dan kuih pau sebabnya makanan ni ada ibu roti. Jadi,kalau korang sakit gastrik mungkin disebabkan ni.

Aku mula sedar aku dapat penyakit ni sejak aku berumur 8 tahun. Masa tu, aku memang rasa sangat tak berdayalah.

Jadi, agak bertahun aku cari ubat macam mana aku nak sembuhkan diri aku bila kena gastrik selain dari ubat beli kat farmasi.

Hari ni, aku nak kongsi ubat apa yang aku pakai. Senang aje. Korang pernah tengok tak apa ni?


Ni namanya pokok kelapa. Korang amik sebiji kelapa muda.
Lepas tu, korang ambil airnya. 
Dan minum. Amalkan.

Before tu, kepada muslim dan muslimah ,baca bismillah dulu ya. Selawat sikit. Dan doakan emak ayah korang dulu. Sebab selama aku hidup ni, apabila aku mengamalkan doa dekat mak abah aku, apa-apa aje mesti Allah permudahkan.

Selain tu, korang kena elak amik teh susu dan minuman coklat untuk beberapa hari.
Jangan sesekali skip makanan tengahari. Tu aje.

Dan dalam Islam pun, sebenarnya kalau kita skip solat zohor pon boleh mendatangkan penyakit dalam perut tak silap aku.Wallahualam. Check balik dan kasi tahu aku semula ya.

-Selamat malam to my beloved readers-


www.tips-fb.com

No comments:

Post a Comment

Pemerhati saya...

Dimiliki sepenuhnya oleh Angah Ct